söndag 25 oktober 2009

Mitt drömkök




Bilder: Sköna hem, livingetc och Alvhem mäklarbyrå.


Vi bor i en hyresrätt. En trea. Bekvämt och till en ok kostnad så vi är båda här hemma lite kluvna inför husköp. Klart man längtar, efter yta, en trädgård för barnen och springa på, efter att få sätta sin prägel, ja ni vet. Men samtidigt, mer att städa, sköta om och därmed mindre tid för annat. Och även mindre pengar över. Alltså vi gillar att resa, kunna unna oss grejer och ett husköp skulle ju innebära att vi kanske inte skulle kunna göra dessa grejer på ett tag.
Men åå så skönt det vore med ett rymligt kök, där man kan fixa och dona utan problem. Och ett stort köksbord med plats för många. Lite större yta för barnen att leka på. Ja det vore så skönt.
Fast än har inget jätteintressant hus dykt upp, så behöver kanske inte fundera så mycket. Men vips så gör det det och frågan är hur vi gör då. Ja vi får fundera, analysera och diskutera ett tag till och om det rätta huset dyker upp så kanske det bara känns som ett självklart steg.
Jag vet iallafall hur vårt framtida kök ska se ut i det stora hela. Bilderna ovan visar lite hur jag tänker mig. Själva köket ska vara ganska avskalat i vitt och utan handtag. Sen vill jag ha bänkskivor i rostfritt stål vilket är både snyggt, underhållsfritt och praktiskt. Golven vill jag ha i något mörkt trä eller svartlaserade. Sen ett rejält köksbord i något träslag med svarta myranstolar till. Två stycken Norm 69 lampor ska få hänga över det stora köksbordet. Gud så jag längtar efter detta kök nu, får hoppas drömhuset dyker upp snart ;)
Läggdags alldeles för sent idag med. Datorn är min drog :)
Godnatt.

4 kommentarer:

  1. Vill också ha ett vitt kök utan handtag. Bänkskiva är jag tveksam till. Förstår hur du tänker angående husköp. Och visst har man lite mindre pengar att röra sig med nu. För det är mer grejor man vill göra i huset, innan allt blir färdigt. Men vi trivs så otroligt bra, och huset kommer bli så fint när vi är klara. Så det är det värt.

    Känner igen det där med datorn som drog...

    SvaraRadera
  2. Åh- men jag vill flytta in i ditt kök nu!!
    Vi håller på att planear kök o det är inte helt olikt ditt drömkök. Förutom stolarna då.
    Ingen budget som räcker till såna snyggingar.

    Ang. hus så kände vi som er. Vi tänkte bo mindra o ha mer pengar över. Men det funkar men inte i längden. Kan ju bero på att vi bodde större innan o var vana. Men vi ser det som att vi sparar till vår framtid. Vi känner att när vi bor billigt så går pengar till "slarv" ist. Man köpern mkt som man "unnar" sig typ mer snabbmat, kläder o sånt. Såna är vi. Vi är ju inte mer rika för att vi har mindre i inkomst. Vi planerar mindra bara. Nu handlar jag lite då o då o tittar inte på priser. Men när vi har hus så är det mer ordnat o mer planerat.
    Och vi tycker oxå att hus är värt den uppoffringen. Men inte till vilket pris som helst förstås. Man måste leva o få känna sig ansvarlös emellanåt och det kan vi. Vi har valt hus efter budget. Inte köpt värsta huset o få leva på makaroner o blodpudding.
    Hoppas du förstår vad jag menar.;)

    Men det skall kännas rätt o den dagen ni ser det speciella huset så är det värt det.

    kram o passa på o njut av att ha hyresrätt!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kikar in här lite, vilken fin bild med sergelstorgmönstret! Är väldigt svag för svartvita mönster av olika slag. Har stått och hållt i kaffekoppar med detta mönster men de fick inte följa med hem den gången. Ska surfa runt lite efter affischen...
    /Ylva

    SvaraRadera
  4. Vi är just ifärd med att köpa hus. Bor i ett parhus som vi trivs ypperligt i, det är även billigt att bo här, så det är med delade känslor vi nu flyttar, för precis som du skriver vill man ju ha tid för allt det där andra åxå! Det ska dock bli roligt att få vara med att bestämma från början då huset är ett nybygge och så ska det bli skönt att få lite extra plats! Ville bara skriva att jag verkligen känner igen mig i dina tankar, det finns verkligen för- och nackdelar med allt!

    Nu blev jag nyfiken på var i detta avlånga land ni bor? Södra Sverige, norra, Stockholm, Göteborg? =)

    Ha en underbar dag!

    /Malin M

    SvaraRadera